Mely vitaminokat nem tudja a szervezet előállítani?

Mely vitaminokat nem tudja a szervezet előállítani?

2020-04-27 Off By admin

A vitaminok voltaképpen olyan, a test számára nélkülözhetetlen, biológiailag aktív szerves vegyületek, amelyek jelentős részét nem képes szervezetünk önmaga előállítani, ezért tápanyag formájában kell pótolnunk hiányukat.

Mitől függ, hogy egy vitamint elő tud-e állítani szervezetünk?

Akkor képes egy vitamint előállítani szervezetünk, ha az adott vitaminnak van hozzá hasonló kémiai szerkezetű provitaminja. Elővitaminból képezni önmagukat csak a zsíroldékony vitaminok képesek. Ilyen például az A-vitamin is, amelynek elővitaminja a béta-karotin. A vízoldékony vitaminok nem rendelkeznek provitaminnal, így azokat nem tudja szervezetünk előállítani. Ezeket a vitaminokat úgy pótolhatjuk, ha elfogyasztjuk azokat.

Melyek a vízben oldódó vitaminok?

  • B-vitamin (B1;B2;B3;B5;B6;B7;B9;B12)
  • C-vitamin
  • P-vitamin

Hogyan pótoljuk a vízoldékony vitaminokat?

Ezeket a vitaminokat, mint említettük, nem képes szervezetünk magától előállítani és raktározni sem. Míg a zsírban oldódó D-vitamin szintje fokozatosan csökken szervezetünkben, addig a C-vitamin nem hasznosuló része azonnal távozik a vizeletünkkel. A vízben oldódó vitaminok beviteléről megfelelő, egészséges és tudatos táplálkozással, valamint vitamin tartalmú készítményekkel gondoskodhatunk.

B-vitaminban gazdag ételek

A sörélesztőben megtalálható az összes B-vitamin. A különböző B-vitaminok pedig jelen vannak a gabonafélékben, a hüvelyesekben, a zöld levelű zöldségfélékben,  a citrusfélékben, a káposztafélékben, a tojásokban, a húsokban, a májban, a halfélékben, a kukoricában, a diófélékben, az olajos magvakban, a  tejtermékekben és a rizsfélékben is.

C-vitaminban gazdag ételek

C-vitaminhoz juthat szervezetünk, ha citrusféléket, erdei gyümölcsöket, trópusi gyümölcsöket, káposztaféléket, zöld levelű zöldségeket és édesburgonyát fogyasztunk. De magas a C-vitamin tartalma a paradicsom- és paprikaféléknek, valamint a csipkebogyónak is.

P-vitaminban gazdag ételek

Mivel a P-vitamin a C-vitamin kísérője, így általában ugyanazokban az élelmiszerekben fordulnak elő.

Gondoskodjon napi vitamin-szükségletéről tudatosabb étkezéssel vagy táplálékkiegészítőkkel és más vitamin tartalmú készítményekkel.